שיקום קוגניטיבי

מהו שיקום קוגניטיבי?

 מה זה קוגניציה, בשביל מה אני צריך את זה?
אני לא זוכר היכן הנחתי את המשקפיים, אך קוראים לשכן שלנו שגר שתי קומות מתחתינו?
זכרון זה קוגניציה?

קוגניציה למעשה היא מכלול של תהליכים מנטליים (חשיבתיים) הקשורים ברכישת ידע , בעיבודו בארגון שלו ובשימוש בו. זיכרון הוא רק אחד מהתפקודים הקוגניטיביים הנדרשים לבצע פעילות בעלת מטרה.

כל תפקוד בסיסי כמו לצחצח שיניים מתאפשר בזכות תהליכי חשיבה בסיסים שאנחנו אפילו לא חושבים עליהם. פעילויות מורכבות דורשות תהליכים יותר מורכבים כארגון , סדר, תכנון, למידה של תחום חדש עוד ועוד.
כשאנו רוצים לצאת לטיול: אנו צריכים לתכנן מסלול, לארגן אוכל, מים, לארגן תיק, לקחת מפה, לדעת לקרוא מפה, להתמצא במרחב, לזכור מקומות שאנו רוצים לבקר בהם, להתמודד עם שינויים, לתאם, לארגן.

לצורך תהליכים אלה אנו זקוקים ליכולות חשיבה שונות: כדי לקלוט ולרכוש את המידע הנדרש יכולות כדוגמת תפיסה חזותית ומרחבית וקשב, כדי לעבד מידע ולהשתמש בו זיכרון, תכנון ארגון מידע, פתרון בעיות יכולת קבלת החלטות ועוד.

מהם ליקויים קוגניטיביים?

לקות קוגניטיבית הינה הפרעה ופגיעה בתהליכי החשיבה. 

ליקויים קוגניטיביים יכולים  לכלול מגוון שלם של הפרעות, כאן נציין רק חלק ממגוון הקשיים:  כמו חוסר התמצאות במקום ובזמן, בלבול, קשיים בקבלת החלטות,  בעיות בהתארגנות, קושי להתחיל בפעילות, קשיים בקשב, ריכוז וזיכרון, מודעות לקויה, קושי בהבנת סיטואציה ועוד.

 ליקויים קוגנטיבים בעלי השלכה ישירה על התפקודים היומיומיים שלנו, על ההתנהגות החברתית שלנו היכולת שלנו לנהל אורח חיים פעיל ובטיחותי , חיי משפחה, זוגיות עבודה ועוד. 

למי הטיפול מיועד? 

לאנשים מעל גיל 18 המרגישים שיש להם ירידה קוגניטיבית מכל סיבה שהיא.

אנשים לאחר פגיעה מוחית נרכשת כתוצאה מאירוע מוחי, חבלת ראש, זעזוע מוח , חולים אונקולוגים, אנשים הסובלים מבעיות נוירולוגיות שונות כמו טרשת נפוצה, אנשים לאחר קורונה הסובלים מ-Long Covid, אנשים עם דמנציה, אנשים לאחר אשפוזים ממושכים מסיבות שונות ועוד.

מה עושים בטיפול?

כל אדם זקוק לתוכנית וטיפול התפורים למידותיו.

לאחר הערכה ושיחה ראשונית עם המרפאה בעיסוק  נבנית יחד עם האדם תוכנית טיפול.

הערכה כוללת ריאיון אישי עם האדם, בהתאם לצורך נערכת שיחה עם בני משפחתו או אנשים משמעותיים בחייו. 

העברת אבחונים פורמאליים בהתאם לגיל והשכלה של האדם. בבית הלקוח נערכת תצפית והערכת הסביבה הביתית.

מטרת הטיפול:

מטרת ההתערבות בטיפול קוגנטיבי הינה לעודד עצמאות בתפקודי היום יום  הבסיסיים והמורחבים כמו: עבודה, פנאי, לימודים,  באמצעות שיפור תהליכים קוגניטיביים וחשיבתיים,  מודעות לקשיים ומתן אסטרטגיות להתמודדות בדרישות שהחיים מציבים. 

היכן הטיפול מתקיים?

בקליניקה שלנו, מרכז שלמים בהרצל 2 בעיר העתיקה בבאר שבע, או בבית הלקוח.

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים שלכם ושלחו אלינו