הגיל השלישי

הגיל השלישי

עם העלייה בגיל ולקראת הפרישה לפנסיה אנו חווים שינויים ומתמודדים עם קשיים שונים, כמו אובדן או צמצום תפקידים. 

אנשים בגיל השלישי עשויים להתמודד עם דיכאון ובדידות ועם תופעות אחרות הנובעות מהידרדרות במצבם הבריאותי. 

מאפייני הגיל הטבעיים כוללים ירידה בקלט החושי, ירידה במהירות התגובה לגירויים, ירידה ביכולת שיווי המשקל והיציבה וירידה בתפקודי החשיבה.   

אך האם יש מה לעשות כדי לחיות לצד מאפייני הגיל?

במרכז שלמים אנו נותנים מענה כולל לתמיכה בבני ובנות הגיל השלישי, באמצעות:

  • מתן הדרכה וייעוץ להתאמות סביבה 
  • הדרכה ותרגול תפקודי יום-יום בסיסיים כמו לבוש, רחצה ועבודה עם אביזרי עזר שונים להשגת עצמאות מיטבית
  • הערכה וטיפול בתפקודי ראיה 
  • הערכה וטיפול קוגניטיבי : עבודה על מרכיבי זכרון, קשב, ופתרון בעיות 
  • שירותי פיזיותרפיה לבני הגיל השלישי

מכירים את זה שמילה עומדת לכם על קצה הלשון, אבל אתם לא מוצאים אותה? או שהגעתם לחדר מסוים אבל אתם לא בטוחים למה? אולי פגשתם אדם ברחוב שדיבר איתכם ואתם לא בטוחים מי הוא?

כול המצבים האלו עשויים להצביע על קשיים קוגניטיביים, כמו ירידה בקשב, בזיכרון, בקצב עיבוד המידע ועוד.

קשיי קשב, זיכרון ועיבוד מידע יכולים להיות קשורים למחלות נוירולוגיות שונות, לתופעות לוואי המתפתחות לאחר מחלה – כמו פוסט קורונה, למצבים נפשיים, לפגיעות מסוימות במוח, אך גם להזדקנות בריאה.

בדרך כלל, כשאנשים חווים קושי בזיכרון – בעיקר בגיל מבוגר – עולה החשש מדמנציה. אז קודם כול בואו נעשה סדר!

במידה ואתם מרגישים שהקשיים הללו מפריעים לתפקודכם או שהם מעלים בכם ובקרב סביבתכם חשש –  זה הזמן לגשת לאבחון. ההמלצה הראשונה היא לגשת לנוירולוג, לפסיכיאטר או פסיכוגריאטר (אם מדובר בגיל מבוגר), שיוכלו להפנותכם לבדיקות ולהדמיות על מנת לשלול את קיומן של מחלות שונות. כמו כן, אם אתם נוטלים תרופות, כדאי לגשת לרופא המטפל או לרוקח קליני ולהבין אם שילובי התרופות שאתם נוטלים עלולים להביא לפגיעה בזיכרון שלכם. 

במקביל כדאי לגשת למרפאה בעיסוק על מנת לעבור אבחון קוגניטיבי תפקודי.

מה נעשה באבחון? 

קודם כל נעריך את התפקוד שלכם בחיי היומיום: איך אתם מבלים את סדר היום? האם אתם חווים קשיים בעבודה או בניהול הבית? האם חל שינוי בשעות הפנאי שלכם?

אנו נערוך אבחונים שבודקים את החשיבה שלכם. לדוגמה: נבקש מכם לחזור על רשימת ספרות, לנסות לזכור חמש מילים שאין ביניהן קשר או להעתיק דגם מסוים. 

כמו כן, נעריך כיצד יכולות החשיבה שלכם מתבטאות במטלות היום-יום כמו בארגון ונטילת תרופות, הכנת משקה, ניהול שיחת טלפון ועוד. בנוסף, נעריך את המצב הרגשי שלכם, שגם הוא עלול להשפיע על הזיכרון. 

יש תחום מסוים שאינכם טובים בו? חוששים שתהיו לחוצים בזמן האבחון ולא תצליחו? אל דאגה. לכל אבחון יש טווח טעות שמכיר בדיוק בקשיים הללו.

מה יצא לכם מכל זה?

  1. תוכלו להבין באילו תחומי חשיבה יש לכם קושי, ולגלות את מצבכם ביחס לנורמה.
  2. יש מגוון של אפשרויות לפתרון הקושי או להתמודדות עמו, במידת הצורך, באמצעות טיפול תרופתי או שינוי בטיפול תרופתי וכן טיפול רגשי. לעיתים, המלצות על התאמות סביבתיות או שינויים באורח החיים עשויים להיטיב עם המצב.
  3. במידה ואכן מתגלה דמנציה, המטפלת העורכת את האבחון יכולה לספק הנחיות להמשך, ולחבר את המאובחן עם הגורמים הרלוונטים לצורך המשך טיפול ומימוש זכויותיו הרפואיות.
  4. אפשר לקבל טיפול קוגניטיבי על ידי מרפאה בעיסוק שמטרתו, שיפור מרכיבי החשיבה ורכישת אסטרטגיות שמסייעות להתנהלות טובה יותר. אפשר להשתפר בתפקוד גם אם קיים קושי.

אז אל תחששו מאבחון.

למרות שאולי זה מפחיד, היתרונות של אבחון קוגניטיבי עולים על החסרונות ובכל אבחנה שלא תהיה, זכרו שתמיד יש מה לעשות! כיום, ארגון הבריאות העולמי מגדיר “בריאות” כרמת ההשתתפות של אדם בעיסוקים בחיי היומיום, ולא כהיעדר מחלה. לכן, לא משנה איזו אבחנה תקבלו, אם נוכל לעזור לכם להשתתף יותר בעיסוקים לצד החיים עם המגבלה, נוכל יחד להגביר את הבריאות שלכם.

חשוב לציין כי אבחון קוגניטיבי תפקודי מסייע בהערכת הקשר שבין לקות קוגניטיבית (ירידה בזיכרון, קשב) ורמת התפקוד היומיומי. כך, האבחון יכול לשמש לצורך חוות דעת מקצועית מול גורמים רלוונטיים (כגון: חברות ביטוח, ביטוח לאומי או רופאי משפחה) או לצורך הערכה של תפקוד בטיחותי עצמאי.

לפרטים נוספים צרו קשר

היציאה לפנסיה מביאה איתה התרגשות גדולה לצד חשש גדול כתוצאה מאובדן העיסוק המשמעותי והעיקרי של האדם. בשלב זה, השגרה שהתרגלנו אליה נעלמת. יש פחות סיבות מחייבות לקום בבוקר, הסביבה פחות מתעניינת בעיסוקינו וכל זה בעוד חלק מהחברים ממשיכים בשגרת יומם. לפעמים זה מרגיש כאילו הקרקע נשמטת מתחת לרגליים.

אם אתם לקראת יציאה לגמלאות או שפרשתם לא מזמן, יכול להיות שאלו תחושות המוכרות לכם. אנו במרכז שלמים מציעות סדרת מפגשי הכנה לפנסיה. המפגשים מתחילים באבחון מעמיק שמטרתו להכירכם מקרוב ולהבין את תחומי המומחיות והעניין שלכם וכן את מצבכם הבריאותי והקוגניטיבי. 

לאחר מכן, אנו נשתמש בידע שנאסף באבחון כדי:

  1. למצוא עיסוק חדש ומשמעותי עבורכם 
  2. לתכנן את השגרה וסדר היום שלכם
  3. לשלב בסדר היום עיסוקים מקדמי בריאות כמו ספורט, תזונה נכונה, השתתפות חברתית, פעילויות יצרניות וקוגניטיבית וכדומה.
  4. ללמוד כיצד להתמודד עם השינויים שמביא עמו שלב חיים זה

המפגשים מועברים על ידי מרפאה בעיסוק מוסמכת עם ניסיון בעבודה עם הגיל השלישי.

לפרטים נוספים צרו קשר

מחקרים מראים ששיעור ניכר מהנפילות של אנשים מבוגרים מתרחש על רקע ראייתי.  עם העליה בגיל, יש ירידה ביכולת זיהוי קונטרסט, ניגודיות, ולכן אנשים מבוגרים נוטים להיתקל וליפול, למשל, במעבר בין המדרכה לכביש מכיוון שהם לא מבחינים בניגודיות ביניהם. 

גלאוקומה, סכרת וקטרקט הם גורמים נוספים שמשפיעים לרעה על יכולת הראייה ומגדילים בכך את הסיכון לנפילות ולירידה תפקודית. 

אולם, גם אם אתם מתמודדים עם ירידה בראייה, על רקע טבעי או על רקע מחלה, יש מגוון של דרכים להתמודד עם הקשיים הנלווים לכך.

אנו במרכז שלמים מציעים טיפול הנועד לשיקום ראייה בגיל השלישי.  

ראשית, תעברו הערכה ראשונית של תפקודי ראיה על ידי מרפאה בעיסוק. במידת הצורך, המרפאה בעיסוק תפנה אתכם לאנשי מקצוע רלוונטים להמשך טיפול, כמו נוירואופטלמולוג (רופא עיניים המתמחה בליקוי ראייתי על רקע נוירולוגי) או אופטומטריסט. 

בטיפול, אנו נתמקד בתיאום דו עיני, מיקוד ראיה, עקיבה ועוד. המרפאה בעיסוק תעריך ותעבוד אתכם על מרכיבי התפיסה החזותית והמרחבית שלכם.  כמו כן, אתם תזכו להדרכה לצורך תרגול עצמי.

המרפאה בעיסוק תסייע לכן בארגון סביבה בטוחה ותמפה עמכם מפגעים סביבתיים אפשריים על רקע הירידה בראייה, שעלולים לגרום לנפילות. 

לפרטים נוספים צרו קשר

אתם מתקשים לקום מהמיטה? מפחדים לרדת במדרגות? אתם מעדיפים לדחות את נושא המקלחת כי אתם מתלבטים כיצד להיכנס ולצאת מהאמבט? אתם חוששים ליפול?

יש פתרונות לקשיים אלה. הם פשוטים ורובם גם אינם יקרים. 

במרכז שלמים אנו נעזור לכם להתאים את ביתכם – אליכם, באופן שישרת את מאפייני הגיל ושלב החיים שבו אתם נמצאים.

 לצורך כך, מרפאה בעיסוק תגיע לביתכם, תייעץ ותדריך אתכם לגבי האופן בו ניתן להתאים את הבית לצרכיכם. למשל, היא עשויה להמליץ לכם על התאמות תאורה,  התקנת מעקות ומאחזים ביחידת הרחצה, במידה ואלה יתרמו לרמת התפקוד שלכם. 

סביבה מותאמת מאפשרת תפקוד בטיחותי. היא מעודדת עצמאות ומונעת פציעות נוספות. הכנת ארוחה או משקה חם – משימות שפעם היו קלות ושגרתיות – עלולות להפוך למשימות מורכבות יותר עקב עלייה בגיל או עקב פציעה. המטרה שלנו, במרכז שלמים, היא להתאים את הסביבה הנדרשת כדי שלא תצטרכו לוותר על הדברים האלה, למרות הכול.  

רוצים לבחון כיצד נוכל לסייע לכם בהתאמות סביבה?

לפרטים נוספים צרו קשר

אחת הסכנות הנובעות מנפילות בגיל השלישי הוא שבר צוואר הירך. למעשה, בגיל 75 ומעלה 2%-3% מהנפילות יסתיימו בשבר צוואר הירך. התופעה שכיחה פי שלוש בקרב נשים בהשוואה לגברים בני אותו גיל. אולם, גם אם הנפילה לא הסתיימה בשבר בצוואר הירך היא מלווה באתגרים משמעותיים. 

הנזק הנגרם מהנפילה עלול להוביל להגבלת ניידות על רקע פיזי, אך גם על רקע נפשי. הגבלת ניידות על רקע נפשי עלולה לנבוע מביטחון עצמי פגוע בעקבות הנפילה. החשש ליפול שנית יכול להוביל עד כדי חשש מיציאה מהבית.

כך, אנשים שעברו אירוע נפילה עלולים לצמצם את הפעילות החברתית שלהם ולחוות ירידה גם ברמה התפקודית הכללית. בהתאם, הם עשויים לחוות קושי בביצוע פעולות יומיומיות  כמו לבוש או רחצה.  

הגורמים השכיחים לנפילות בגיל השלישי ירידה ביציבות ובשיווי משקל וירידה בכוח ובמסת השרירים. גורמים בולטים אחרים לנפילות הם דלדול העצם (אוסטאופורוזיס), ירידה בקלט החושי (ראייה או שמיעה), תופעות לוואי כתוצאה מנטילת תרופות וכן סביבה ביתית שאינה מותאמת למאפייני הגיל. 

אנו, במרכז שלמים, יודעים כיצד לסייע לכם להתמודד עם אתגרי הנפילה ולמנוע נפילות עתידיות.  מרפאה בעיסוק עם ידע נרחב על התאמות סביבה עבור הגיל השלישי תגיע לביתכם למתן ייעוץ והדרכה על ארגון הבית באופן בטיחותי שיעודד את תפקודכם העצמאי.

במסגרת ביקור הבית, המרפאה בעיסוק תעריך את תפקודכם, את הצרכים שלכם ואת צרכי המשפחה כולה. היא תבחן כיצד סביבת הבית יכולה לשרת צרכים אלה, תוך התייחסות למאפייני החדרים השונים כמו יחידת הרחצה, חדר השינה והמטבח. כמו כן, היא תתייחס למפלסים הקיימים בבית ולגרמי מדרגות. לבסוף, המרפאה בעיסוק תמליץ לכם על אביזרי  עזר שונים כמו מאחזים ומעקות שכדאי להתקין בבית. היא תתייחס גם לרוחב פתחי הדלתות והמעברים בבית ועל התאמות תאורה. היא תדריך אתכם ואת משפחתכם כיצד להפוך את הבית לבטיחותי יותר עבורכם. 

לפרטים נוספים צרו קשר

עם העלייה בגיל, גופינו עובר שינויים, עליו להתמודד עם אתגרים יומיומיים שלא הכיר קודם. צמצום פעילות ועיסוקים תורמים מצדם לירידה בבריאותנו הנפשית והפיזית.

מעל גיל 65  עולים הסיכויים שלנו לסבול  מבעיות במערכת שריר שלד.

 מחלות, שחיקה, מצב בריאותי רופף, נפילות, אשפוזים על מגוון סיבות כל אלו תורמים לירידה בגמישות מפרקית  ירידה במסת שריר , בכוח וסיבולת, דבר הגורם לירידה בתפקוד ובאיכות חיינו.

 

התחומים בהם עוסקת פיזיותרפיה שיקומית לבני הגיל השלישי:

בעיות יציבה, ניידות

בעיות בשיווי משקל /סחרחורות

טיפול בבעיות במערכת  שריר שלד  כשברים בעקבות נפילות, חבלות,

טיפול לאחר שבר צוואר ירך  אחת הסכנות האופיניות בעקבות נפילות לאנשים מעל גיל 75.

בעיות בגמישות, בתנועתיות ובכוח שריר כאוסטוארטריטיס.

דה קונדישניג- ירידה בתפקוד על רקע חוסר פעילות ממגוון סיבות כמו לאחר אשפוז ממושך.

בעיות נוירולוגיות: לאחר שבץ, פרקינסון , דמנציה ועוד.

אנשים  עם ירידה תפקודית גופנית לאחר טיפול אונקולוגי

מניעת נפילות 

 מניעה: אנשים הרוצים  חיזוק כללי לשמר ולשפר מצב תפקודי.

 

מטרת הטיפול:

פיזיותרפיה שיקומית לאנשים בגיל המבוגר הניתנת ע”י פיזיותרפיסטים מוסמכים ומיומנים המתמחים בצרכים של בני הגיל השלישי , משפרת את גמישות הגוף מעלה כוח שריר,  משפרת יציבה  , טווחי תנועה  עוזרת בהעלאת סיבולת לב ריאה וכתוצאה מכך מאפשרת לאדם לנהל אורח חיים פעיל ובטיחותי.

מה עושים בטיפול:

הטיפול מתחיל בהערכה כוללת. תשאול מעמיק לגבי רקע רפואי ותפקודי: שגרות והרגלים.

בניית תוכנית טיפול מותאמת יחד עם המטופל : תוכנית המשקפת את מטרותיו ומשתלבת בשגרת יומו.

בטיפול נתייחס לטווחים, כוח סיבולת, ניידות יציבה ותפקוד קודם. 

מעוניינים במידע נוסף?

השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם