קשיי ויסות חושי

שתפו את המאמר

אנשים עם הפרעת קשב עשויים לחוות קושי בוויסות החושי שלהם. ויסות חושי מאפשר לאנשים לעמוד בפני אתגרים סנסוריים (חושיים) בסביבה הפיזית והאנושית שלהם. כדי להבין כיצד קשיים בויסות החושי עשויים להתבטא בחיי היומיום פנינו לחוליה זלצמן, מרפאה בעיסוק מומחית. חוליה הציעה לדמיין את התרחיש הבא:

הגעתם למסעדה. איפה אתם בוחרים לשבת? לא ליד המטבח… הריח בלתי נסבל! בפינה ליד הקיר? רחוק מהמעברים והדלת! לא ליד הרמקולים, מרעיש מדי! מישהו אחר, יבחר לשבת בצפיפות, ליד הבר, על הכיסאות הגבוהים, כך שאפשר יהיה לנוע עליהם, או בחוץ כדי שיוכל להסתכל על כל מי שעובר ברחוב. ואולי הוא יבקש שיגבירו את המוזיקה, עוד,  זה עוזר לאווירה. זה הראשון אוכל רק מאכלים שהוא מכיר. לא מעורבבים, לא רטובים, לא רכים. השני, מזמין תבשיל מעורבב עם מרקמים משתנים, ועוד מכניס לחם לתוך כל זה כדי שיספוג את כל הטעמים. 

המון בחירות מלוות אותנו בחיי היומיום, מאז ילדותנו, ורבות מהן קשורות לפרופיל החושי שלנו וליכולת שלנו לווסת את עצמנו מול אתגרים סנסוריים בסביבתנו הפיזית והאנושית. המחקר בתחום מלמד על שלוש דרכים שונות להגיב לחוויות סנסוריות: 

  1. אנשים אשר הפרופיל שלהם מאופיין ברגישות במערכות הסנסוריות השונות יתמודדו עם הקושי דרך הימנעות. תהיה להם נטייה לבררנות באכילה, העדפה לסביבות שקטות ומוכרות ללא הרבה אנשים, הם יבחרו ללבוש בגדים רכים ובדים מסוימים. ובמצבים מציפים במיוחד הם “יתפרצו”. 
  2. אנשים אשר הפרופיל שלהם מאופיין בתת-רגישות במערכות הסנסוריות השונות יתאפיינו בפעילות מוטורית מועטה, בקצב איטי, בהיעדר העדפות ברורות, ולעתים גם באכילת יתר. קבוצה זו של אנשים תנסה לווסת את עצמה דרך הגברת עוצמת הגירוי ותהיה לה העדפה לגירוי יותר חזק, משתנה וממושך.
  3. אנשים שהפרופיל שלהם מאופיין בחיפוש חושי זקוקים לחוויה סנסורית באופן אינטנסיבי. לרוב הם יהיו מעורבים בפעילות ספורטיבית, יעסקו בספורט אתגרי, יחפשו חוויות גופניות עוצמתיות, עד כדי סיכון ביטחונם הגופני. אין איתם רגע דל.

 

מתי השונות החושית הופכת להפרעה בוויסות החושי? אם אסטרטגיות הויסות שלנו אינן מאפשרות לנו להתמודד עם הדרישות העיסוקיות היומיומיות שלנו – למשל,  למלא תפקידים חברתיים ולהשתתף בפעילויות שונות בסביבתנו – ייתכן וקיימת הפרעה. 

אחת הדרכים להתמודד עם הקושי בוויסות החושי היא לזהות ולהכיר את הפרופיל החושי שלנו ואת האופן שבו הוא משפיע על תפקודנו. כמו כן, אנו יכולים להקל על הקושי דרך זיהוי של אסטרטגיות אשר תורמות לוויסות ומציאת הדרכים היעילות ביותר לצרפן לחיי היומיום שלנו, תוך התאמת הסביבות אשר מיטיבות איתנו. אך מעל לכול, יש לזכור, כי לכל אחד צרכים ואמצעים שונים המאפשרים לו להרגיש נינוחות גופנית אשר מעודדת תפקוד אופטימלי. קבלת השונות היא המפתח לשינוי, כי “על טעם ועל ריח אין על מה להתווכח”.

 

חוליה זלצמן, MSc.OT

0502004392

https://juliasal.com/


 

רוצים לשמוע עוד? מרגישים שיש לכם קשיים הקשורים לויסות החושי?

מוזמנים לפנות אלינו למרכז שלמים

0584505101

שלח/י לנו הודעה!

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

מאמרים נוספים