צוות המרכז

נוהר אבלס

מרפאה בעיסוק

אני נוהר, מרפאה בעיסוק מוסמכת מזה 10 שנים. את התואר הראשון למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים ואת דרכי המקצועית התחלתי בטיפול יום פסיכיאטרי במרכז הרפואי “סורוקה”. “סורוקה” בשבילי היא בית, ושם אני ממשיכה לעבוד גם היום, בנוסף לעבודתי במרכז שלמים. את התואר השני למדתי באוניברסיטת תל אביב בחוג לריפוי בעיסוק במסלול ייעודי של התמחות בבריאות הנפש. עבודת התיזה שלי שילבה בין תחומי הקוגניציה ובריאות הנפש ובה בחנתי את יכולת הלמידה של אנשים עם הפרעה פוסט-טראומטית (PTSD).
במהלך השנים בחרתי להעמיק את הידע שלי בתחום בריאות הנפש ולכן בחרתי ללמוד בתוכנית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) של יעקב סיני. בתוכנית, למדתי כלים משמעותיים ורבים שמסייעים לי בעבודתי עם אנשים שיש להם קשיים רגשיים ונפשיים. התחום הנוסף שבו בחרתי להתמקצע הוא התחום הקוגניטיבי. שאפתי לעזור לאנשים לשפר ולהתמודד עם קשיי חשיבה, זיכרון, קשב ולמידה. בהמשך, קודמתי להיות אחראית תחום ריפוי בעיסוק פסיכיאטרי במרכז הרפואי “סורוקה”, שם
הטמעתי ידע ותוכניות מקצועיות בקרב צוות המחלקה.
במהלך הקריירה, עבדתי רבות עם אנשים עם הפרעת קשב (וגם בחיי האישיים). עבודתי מאפשרת לי להבין כי אנשים עם הפרעות קשב עשויים לחוות קשיים רגשיים וגם קשיים בתפקוד. לכן, אני שמחה שיש בידיי כלים המסייעים לטיפול במצבים כאלה. אני מטפלת מוסמכת בגישת Cog-Fun המיועדת למבוגרים עם הפרעת קשב. בארבע שנים האחרונות עבדתי עם מטופלים רבים שסיימו את הטיפול בהצלחה והצליחו בעזרתו לשפר את התפקוד שלהם ואת איכות חייהם. בנוסף, אני בוגרת התוכנית הקבוצתית של גישת COGFUN ואני מדריכה מטפלים המתמחים בה. אני לא מפסיקה ללמוד את הנושא וממשיכה כל העת להתמקצע ולרכוש כלים נוספים שיאפשרו לי לסייע לאנשים עם הפרעת קשב להפיק את מרב התועלת מהטיפול. לשם כך, אני מתעתדת ללמוד בתוכנית ללימודי CBT למטפלים בחברה הערבית וכן תוכניות נוספות שיאפשרו לי להתאים את הטיפול באופן מיטבי לאוכלוסיות נוספות.
אני מוקירה בכל יום את הזכות להיות שותפה במסע החיים של האנשים שבהם אני מטפלת. אני מתרגשת בכל פעם מחדש לזהות את ההצלחות הגדולות והקטנות בטיפול, או לקבל הודעה כמו: “הצלחתי במבחן! מודה לך על הכלים וכל העזרה.” ממישהי עם הפרעת קשב שאחרי הרבה עבודה, עברה את מבחני הלשכה לעריכת דין. אני מתרגשת כשמטופלת עם חרדת נהיגה מגיעה אליי לטיפול ומספרת לי שהיא הצליחה לנהוג מהישוב שלה למשרד הודות לטיפול. לצד זאת, אני ממשיכה כל העת ללמוד מקשיים ומאתגרים שעולים בטיפול. הם לא פחות חשובים בעיניי.

גת ברמי

מרפאה בעיסוק

שמי גת ואני מרפאה בעיסוק מזה 10 שנים. אני עובדת (ואוהבת לעבוד!) בשני הבתים המקצועיים שלי: המרכז הרפואי “סורוקה” – שבו אני עובדת בטיפול יום פסיכיאטרי למבוגרים, במרפאה לנוירולוגיה תפקודית ומשמשת כרכזת הדרכה בריפוי בעיסוק של סטודנטים ומרפאים בעיסוק של בית החולים; ומרכז שלמים – שבו אני עובדת עם מבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב, קשיים רגשיים, הפרעות נפשיות וכאב כרוני.
אני בעלת תואר ראשון ושני בריפוי בעיסוק, מטעם ביה”ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי העניין שלי בריפוי בעיסוק השתלבו עם התמודדויות של האנשים הקרובים אליי ביותר, המתמודדים עם הפרעות קשב. את מחקר התיזה בתואר השני הקדשתי לפיתוח כלי ה-PIC-ME, כלי לדיווח עצמי של ילדים עם הפרעות קשב, אשר נעשה בו שימוש כחלק מתוכנית ה-Cog-Fun לילדים. בהמשך הדרך עברתי הכשרה בתוכנית ה-Cog-Fun למבוגרים, וזו אחת מתוכניות הטיפול שאני מוצאת כיעילה ביותר לניהול הפרעות קשב.
פרט לכך, במשך כל שנותי המקצועיות לא הפסקתי ללמוד ולהרחיב את הידע האישי והמקצועי שלי בקורסים שונים. חשוב לי להחזיק במטריית ידע רחבה, כשתחומי הלמידה שלי תומכים ומחזקים האחד את השני. מבין הקורסים שלמדתי, אלו שמעצבים במידה הרבה ביותר את הזהות שלי כמטפלת הם: הנחיית קבוצות, פרמקלצ’ר, הכשרת מטפלים בגישות מבוססות מיינדפולנס ו-Cog-Fun. בזכות העבודה שלי ב”סורוקה” והקשר שלי עם ביה”ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית, אני גם לומדת ומרחיבה את הידע שלי מאנשי מקצוע מובילים בתחומי השיקום הפסיכיאטרי, הוויסות חושי והכאב הכרוני.
העבודה הטיפולית עבורי היא מפגש עדין ורגיש עם אנשים שרוצים לצמוח מתוך הכאב. אני מאמינה שבאמצעות שיח נכון ומעורבות מחודשת בעיסוקי חיים שונים, אדם לומד את עצמו מזוויות חדשות ויכולת הבחירה שלו כיצד להביא לידי ביטוי את יכולותיו ומגבלותיו משתפרת מאוד.
אני מתרגשת להיות חלק מתהליכים משמעותיים שאנשים עוברים. יש רגעים שהם בלתי נשכחים ויש משפטים שנחקקים לי בלב. כמו למשל: גבר המתמודד עם כאב כרוני שהגיע לשלב שבו הוא אומר בטיפול: “אני יותר סומך על עצמי, אני פחות מפחד מהכאב”, או אישה עם הפרעת קשב שאומרת: “היום אני לא אעשה דברים שקלים לי יותר בגלל שיש לי הפרעת קשב, זה רק יוריד לי עוד יותר את הביטחון. אני לא אוותר על דברים שאני אוהבת ורוצה להצליח בהם. הפרעת קשב היא לא תירוץ לפאשלות שלי, היא הדרך להסביר למה הן קורות. אני לוקחת עליהן אחריות – מנסה למנוע אותן, לשנות אותן, להשתפר.” משפטים אלו מגלמים בעיני את תמצית המעשה הטיפולי: שיפור בתחושת הרווחה ובאיכות החיים כתוצאה מהיכולת ללמוד לחיות ולתפקד טוב יותר עם המגבלה שבגינה אדם הגיע לטיפול

אורנה כוכב

מרפאה בעיסוק

שמי אורנה ואני מרפאה בעיסוק מזה 18 שנה. אני אוהבת את המקצוע שלי: לטפל באנשים. זו זכות גדולה עבורי להיות חלק מהסיוע הניתן לאנשים בשעת משבר ואני עושה זאת בשני מקומות העבודה שלי: במרכז הרפואי “סורוקה” שבו אני אחראית על תחום ריפוי בעיסוק בשיקום מבוגרים. אני עושה זאת מאז הקמת המחלקה, במרץ 2015. לפני כן, ניהלתי את סקטור הריפוי בעיסוק בבית חולים גריאטרי, עבדתי בקהילה במכון לריפוי בעיסוק במחוז הדרום, ביחידה הגריאטרית וביחידה להמשך טיפול בתחום ההתאמות ושינויי הדיור. במרכז שלמים אני מאבחנת ומטפלת במבוגרים עם ירידה קוגניטיבית על רקע אירועים מוחיים, תאונות דרכים, long covid ומצבים רפואיים נוספים. כמו כן, אני עורכת טיפולי בית הכוללים ייעוץ להתאמות דיור, אבחונים קוגניטיביים-תפקודים ועוד.
בהכשרתי, אני בעלת תואר ראשון בריפוי בעיסוק מטעם החוג לריפוי בעיסוק של אוניברסיטת חיפה. אני בוגרת קורס מטפלים קוגניטיביים שלב א’ ושלב ב’ בגישת פוירשטיין ובוגרת קורסים לטיפול נוירולוגי בשיטת בובט ונוירו-יפרה. לאורך כל שנות עבודתי אני לומדת ומתפתחת הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית. עבודה בשיקום מבוגרים דורשת ידע וניסיון מעשי במגוון רחב של תחומים. לכן, דאגתי להעשיר את הידע שלי בתחום הנוירולוגי, בתחום האורתופדי ובתחום הקוגניטיבי. לפני כחמש שנים נחשפתי לתחום חדש של שיקום ראיה למקצועות הבריאות. למדתי את התחום והתמקצעתי בו ואני משלבת אותו בטיפול עם מגוון רחב של אוכלוסיות.
אני מאמינה ביכולת האדם וברוח האדם השואפת להתפתח וללמוד לאורך כל מעגל החיים. אני יודעת שרגעי משבר עם טיפול נכון ועוטף יכולים להביא לצמיחה. גמישות מוחנו (הפלסטיות המוחית) מאפשרת לנו ללמוד ולגלות עולמות גם לאחר טראומה או מחלה. מחקרים וניסיון מהשטח מצביעים על כך שהתערבות מקצועית הניתנת בזמן המתאים, והכוללת תיווך והכוונה נכונה ההולמת את צרכי המטופל ומשפחתו יכולה לקדם אותו ולהביאו לאיכות חיים גבוהה. כל אדם הוא עולם שלם של רצונות, חלומות, תפיסות, צרכים ואמונות. אני מאמינה שטיפול צריך להתאים אישית לכל אדם תוך התחשבות בשלב בו הוא נמצא מבחינת תהליך הריפוי. אני מאמינה שלאנשי הדרום מגיע טיפול מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.