טיפול תפקודי בכאב כרוני

מהו טיפול בכאב כרוני?

כאב כרוני הינו כאב הנמשך יותר משלושה חודשים או מעבר לטווח ההחלמה המצופה מרקמות האיבר שנפגע. כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מכאב כרוני. רבים מהם מתקשים בתפקוד בחיי היום-יום שכן חווית הכאב נוכחת בגופם לאורך היום. יש אנשים אשר איבדו את תחושת השליטה על חייהם ומרגישים כי הכאב מנהל אותם ולא מאפשר להם להחזיק סדר יום ושגרה, באופן המוביל לצמצום השתתפותם בתחומי העבודה, ניהול משק הבית, ההורות, הפנאי וההשתתפות החברתית. הם מצליחים להחזיק תפקוד בסיסי בלבד. 

הסיבה בגינה מתפתח כאב אקוטי לכדי כאב כרוני תלויה בשינויים המתרחשים במערכת העצבים, אשר ממשיכה לשלוח מסרי סכנה והגנה מפני איום (כאב), על אף שהאיום נגמר.

מה זאת אומרת?

נתחיל מכך שכאב הינה חוויה נורמלית וחשובה שכן מטרתה לאותת לנו על סכנה ועל כך שעלינו להיזהר. למשל, מגע של תנור חם, קוץ או אפילו ישיבה ממושכת מובילים לכך שנשלח מסר למוח שיש איום על רקמות הגוף ועלינו לעשות משהו בנוגע לכך. 

במצב של כאב כרוני מערכת העצבים ממשיכה לאותת לנו על סכנה, למרות שהיא חלפה. שליחת האותות מובילה להתגברות הרגישות ברקמה ולחווית כאב שהולכת ומתגברת או מתפשטת. זה מוביל את האדם להמשיך ולחפש דרכים להסרת הסכנה והחזרה לתפקוד. 

 

הנטייה הטבעית להפחית מחווית הכאב היא על ידי צריכת משככי כאבים, תנועה מופחתת ובירור רפואי ארוך בתחומים שונים. פעמים רבות לא נמצא ממצא גופני מובהק שמסביר את עוצמת, תדירות והתפשטות הכאב. אלו מובילים להתגברות של מחשבות קטסטרופליות על אודות תסריט האימה שכאב זה מבשר. היות ומחשבות הן בעצמן אותות חשמליים, מחשבות מסוג זה מובילות לגירוי מוגבר של הכאב. 

השילוב שבין חווית כאב מתמשכת, ירידה בתפקוד, פגיעה בשינה, מצב רוח ירוד ותחושת חוסר אונים לא מאפשרים לקטוע את מעגל הכאב. אם אתם מרגישים שאתם בתוך מעגל הכאב הכרוני ומתקשים למצוא את הדרך החוצה ממנו, אתם מוזמנים לפנות אלינו.

במרכז שלמים תוכלו לקבל מענה שיכלול:

  1. מתן ידע על דפוס הכאב שלכם והבנה מעמיקה שלו. 
  2. המלצה לתוכנית ניהול ההחלמה וחיבור לגורמי טיפול רלוונטיים.
  3. טיפול תפקודי המתמקד בחזרה מדורגת לתפקידי חיים משמעותיים, תוך למידה ושימוש בכלים לניהול הכאב.
רוצים לדבר איתנו כדי לבחון את אפשרויות הסיוע שלנו לשיפור התפקוד במצב של כאב כרוני?

השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם