שותפים ומטפלים נוספים

ד"ר רוני אדלשטיין

אבחון קשב און ליין, רופא משפחה ומומחה קשב

הפרעת קשב ופעלתנות יתר עלולה לפגוע בתחומים רבים של החיים. לעיתים מבוגר שלא אובחן בילדות יכול לחוות קשיים, לצבור כישלונות ולא להיות מודע לשורש הבעיה. במקום זה הוא מאשים את עצמו, חי עם תחושה של חוסר יכולת לממש פוטנציאל שטמון בו ובטחון עצמי נמוך.
אבחון מסודר יכול לשנות את התמונה עוד לפני שמקבלים טיפול כלשהו. הרי הוודאות שבאבחון, ההסבר הרפואי לקשיים האובייקטיביים משנה הרבה. האדם מבין שלקשיים שלו בתחום הלימודים, עבודה, זוגיות, חברות קיימת סיבה שיש לה שם ויש לה טיפול.

רופאים משלושה סוגים רשאים לעסוק באבחון קשב- פסיכיאטרים, נוירולוגים ורופאי קשב (אלו מומחים לרפואת המשפחה או רפואת הילדים שעברו הכשרה מיוחדת ובאישור של משרד הבריאות מתמקצעים באבחון וטיפול בהפרעת קשב).
ד”ר אדלשטיין הוא מומחה לרפואת המשפחה ורופא קשב. היתרון הגדול של שילוב זה הוא הסתכלות רחבה הוליסטית על כלל הבעיות של המטופל ולא רק דרך הפריזמה של ADHD.
הרי להפרעת קשב יש לא מעט מצבים רפואיים נלווים אחרים, וגם מחלות אחרות יכולות לדמות או לגרום לקשיי הקשב. בנוסף, לא מעט מחקרים הדגימו כי איזון של מחלות כרוניות במטופלים עם הפרעת קשב הוא מורכב יותר בגלל הקושי להתמיד בטיפול ולהקפיד על אורח חיים בריא. וכאן הידע והניסיון שברפואת המשפחה הוא ערך מוסף.

אז איך נעשה אבחון הפרעת הקשב? לרוב מה שנדרש זה מילוי שאלון קשב ומפגש ראיון. הרופא מקבל מידע מהשאלון, שואל הרבה שאלות שבודקות תסמיני ליבה של ADHD, עדות לפגיעה בתפקוד והערכה של תחלואה נלווית. בסוף המפגש כל המידע שמתקבל מתורגם לקריטריונים שנדרשים כדי לאשש או לשלול את האבחנה של הפרעת קשב.

ברוב המקרים את התהליך ניתן לעשות באופן מקוון. השיטה של TELEMEDICINE (רפואה מרחוק) תופסת תאוצה בשנים האחרונות. בזמן מגפת הקורונה הרבה רופאים מהתמחויות שונות התחילו לתת שירותי אונליין אבל גם אחרי הסגרים אנשים מעדיפים לתקשר עם הרופא שלהם דרך המסך במקרים שאין צורך בבדיקה גופנית.
היתרון של אבחון קשב אונליין הוא בנוחות למטופל, בזמינות גבוהה יותר של השירות (הרי אין משמעות למרחק הגיאוגרפי) ובחיסכון של זמן והוצאות נסיעה למרפאה. הנבדק נמצא בסביבה נוחה ומוכרת לו ותוך כשעה וחצי יכול לעבור אבחון ולקבל המלצות להמשך (אפשרויות טיפול תרופתי והתערבויות שאינן פרמקולוגיות).
לאחר מכן נשלח לנבדק סיכום אבחון מסודר אותו יוכל להעביר לרופא המטפל שלו דרך האפליקציה של קופת חולים. אם סוכם במפגש הווירטואלי שיש צורך להתחיל טיפול תרופתי אז יקבל המטופל גם מרשמים אותם הוא יכול להמיר אצל רופא מטפל למרשמים של קופת חולים בה הוא מבוטח.
אבל הכי חשוב שאם הוחלט להתחיל טיפול תרופתי אזי במשך שלושה חודשים ילווה ד”ר אדלשטיין את המטופל בנושא של טיוב הטיפול התרופתי (התאמת מינון, שינוי תכשיר, התמודדות עם תופעות לוואי). וכל זה בלי שיצטרך לנסוע למרפאה.

יוגב בוגר

יוגב הוא מורה מנוסה ללימוד נהיגה ובנוסף עבר השתלמות בנושא חרדות עם התמחות בחרדת נהיגה ומקבל הדרכה קבועה ממדריך CBT. יוגב מלווה אנשים הסובלים מחרדת נהיגה עם וללא רישיון. הוא מאמין בהקניית נהיגה נכונה, אימון במצבי סיכון תוך למידה הדרגתית ומתן ביטחון בכביש. הוא עובד בשיתוף פעולה עם המטפל, ויחד איתו מבצע את תוכנית החשיפה לנהיגה.

ליאת ארושס

ליאת היא עובדת סוציאלית ומטפלת CBT. היא מטפלת בהפרעת חרדה, דיכאון, OCD, פוביות, שיקום מערכות יחסים וטיפוח אסרטיביות.

יעל שביט שוטלנד

יעל היא בעלת תואר שני בריפוי בעיסוק ויש לה מעל ל-30 שנות ותק בעבודה בתחום בריאות הנפש, בדגש על ליווי בתהליכי שיקום והחלמה. יעל מטפלת במבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב על פי שיטת COGFUN. כמו כן, יעל היא בוגרת הקורס הראשון בארץ לטיפול על פי שיטת "דיאלוג פתוח" - טיפול באדם המתמודד עם משבר נפשי וברשת התמיכה שלו.